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The Political Economy of Political Ignorance
In: The Handbook of Political Economy of Communications, S. 458-481
Review: Jannis Kallinikos, The Consequences of Information. Cheltenham: Edward Elgar, 2008. £55.00 (hbk), £19.95 (pbk). 205 pp
In: European journal of communication, Band 24, Heft 1, S. 121-123
ISSN: 1460-3705
Review: Paolo Baldi and Uwe Hasebrink (eds), Broadcasters and Citizens: Trends in Media Accountability and Viewer Participation. Bristol and Chicago, IL: Intellect, 2007. £29.95. 116 pp
In: European journal of communication, Band 22, Heft 3, S. 372-374
ISSN: 1460-3705
Pluralism and Media Concentration in Europe: Media Policy as Industrial Policy
In: European journal of communication, Band 11, Heft 4, S. 453-483
ISSN: 1460-3705
Sustained efforts to place the issue of audiovisual regulation, notably the safeguarding of pluralism and pluriform freedom of information, on the European Community (EC) agenda and to produce a policy acceptable to the general interest, have not come to fruition. Pluralism and diversely sourced media are on the decline, whereas concentration of media ownership and consolidation are increasing. The current lack of correspondences between the scope of audiovisual activity and the scope of its regulation create wider problems of legitimacy in the European Union (EU). Civil, economic and national interests are jeopardized by the EC's effective non-policy-making on this crucial issue. `Minimum harmonization', the Cassis de Dijon principle and the Single Market framework combine to prevent the protection of content pluralism through media regulation. A way out of this policy paralysis seems unlikely, given the present inadequate and weak policy and institutional structures of the intergovernmental policy actor, for behind the non-policy option stand powerful economic and national forces.
Pluralism and media concentration in Europe: media policy as industrial policy
In: European journal of communication, Band 11, Heft 4, S. 453-483
ISSN: 0267-3231
Bislang haben die Bemühungen, das Thema der Deregulierung im Bereich der audiovisuellen Medien und damit die Problematik der Sicherstellung von Pluralismus und vielfältiger Informationsfreiheit auf die Tagesordnung der EU zu setzen, keine Früchte getragen. Somit war es bislang nicht möglich, politische Richtlinien zu formulieren, die im allgemeinen öffentlichen Interesse liegen. Pluralismus und Medien, die aus unterschiedlichen Quellen finanziert werden, sind im Niedergang begriffen, wohingegen bei den Besitzverhältnissen der Medien eine wachsende Konzentration und Verdichtung zu beobachten ist. Da gegenwärtig das Ausmaß von Aktivitäten im audiovisuellen Bereich und das Ausmaß ihrer gesetzlichen Regelungen nicht deckungsgleich sind, steht die EU vor einem wachsenden Legitimationsproblem. Durch diese sehr wirkungsvolle Nicht-Politik der EU werden zivile, ökonomische und nationale Interessen in diesem kritischen Bereich aufs Spiel gesetzt. Das Prinzip einer minimalen Harmonisierung und das System eines einigen Marktes verhindern eine Gesetzgebung zum Schutze eines inhaltlichen Pluralismus. Ein Ausweg aus dieser Paralyse der Politik erscheint unwahrscheinlich, wenn man die gegenwärtige Schwäche der politisch Handelnden und der institutionellen Strukturen auf Regierungsebene betrachtet. Der Grund liegt darin, daß hinter der Entscheidung für eine Nicht-Politik mächtige wirtschaftliche und nationale Interessen stehen. (UNübers.)
European HDTV Strategy: Muddling Through or Muddling Up?
In: European journal of communication, Band 9, Heft 2, S. 173-192
ISSN: 1460-3705
Following a successful technology R&D programme, the European High Definition Television (HDTV) system was the only one available. Despite this, it will never reach the market. In June 1993 the great strategy of the EC to conquer the world with its own transmission system was officially abandoned. This article examines the strategy and the policy-making process that aspired to promote the European model of HDTV but failed. It argues that divergent and conflicting national and industrial interests, as well as divergent policy approaches, are in part to blame for this failure. Mismanagement of time in the policy process due to these conflicting approaches and interests was fatal as concurrently swift technological innovations led to the development of the competing digital HDTV model. It further argues that policy making was not flexible enough — and therefore not incremental — and that it ignored factors such as consumer demand. The HDTV strategy and policy goals were unrealistic and incongruent with available means as, for example, those who sought subsidies for the production of HD-MAC were concurrently developing the antagonistic digital model.
European HDTV strategy: muddling through or muddling up?
In: European journal of communication, Band 9, Heft 2, S. 173-192
ISSN: 0267-3231
Als ein Ereignis des erfolreichen F und E-Technologieprogramms, war das europäische System eines hochauflösenden Fernsehbildes (HDTV) das einzige vorhandene marktfähige System dieser Art. Obwohl dies so ist, wird es niemals auf den Markt kommen. Im Juni 1993 hat die EG auch offiziell von der Idee Abschied genommen, die Welt mittels eines eigenen Übertragungssystems zu erobern. Der Beitrag untersucht die Strategien und politischen Prozesse, die zunächst das europäische HDTV-Modell beförderten, aber schließlich dennoch scheiterten. Für dieses Scheitern sind sowohl divergierende und gegensätzliche nationale und industrielle Interessen als auch unterschiedliche politische Ansätze verantwortlich. Die politischen und strategischen Zielsetzungen für das HDTV-Projekt waren unrealistisch und widerspruchsvoll angesichts der vorhandenen Mittel; so haben z.B. diejenigen, die nach Subventionen für die Produktion des HD-MAC- Standards riefen, dazu beigetragen, ein konkurrierendes digitales System zu entwickeln. (UNübers.)
Book reviews
In: Asian journal of communication, Band 7, Heft 2, S. 132-139
ISSN: 1742-0911
From the Persian Gulf to Kosovo — War Journalism and Propaganda
In: European journal of communication, Band 15, Heft 3, S. 383-404
ISSN: 1460-3705
The article reports findings from a pilot study of the discourse on Kosovo in four leading dailies from four countries: Greece, Norway, Sweden and the UK. A combined discourse and propaganda analysis approach is applied to the first three days' coverage of the NATO bombing campaign, with the aim of studying how the various national/local contexts influenced the media discourse's relationship to the propaganda discourse in the conflict. This problematic is relevant for the current discussion on globalization and superpower dominance in connection with transnational war journalism.
From the Persian Gulf to Kosovo - War Journalism and Propaganda
In: European journal of communication, Band 15, Heft 3, S. 383-404
ISSN: 0267-3231